biuro@opensoul.pl
Oficjalna strona projektu: https://creatiyok.webnode.page/
W ramach naszego projektu, w którym wykorzystujemy sztukę jako narzędzie terapeutyczne, przeprowadziliśmy warsztaty mające na celu dostarczyć pracownikom młodzieżowym narzędzia do pomocy młodym ludziom, by mogli oni uwolnić napięcie emocjonalne i lepiej zrozumieć siebie oraz to, jak są postrzegani przez innych. Warsztaty składały się z dwóch głównych działań: aktywności fizycznej polegającej na rzucaniu gliną oraz zadania artystycznego polegającego na malowaniu papierowych masek.
Część 1: Uwalnianie emocji poprzez rzucanie gliną
Warsztaty rozpoczęły się od aktywności, która pozwoliła uczestnikom fizycznie uwolnić emocje. Uczestnicy mieli okazję rzucać gliną w specjalnie przygotowane powierzchnie.
Ta część warsztatów była dynamiczna i pełna energii. Uczestnicy mogli wyrazić swoje emocje w sposób fizyczny, co przyczyniło się do zmniejszenia napięcia i stresu.
Część 2: Malowanie papierowych masek
Po fazie uwalniania emocji, uczestnicy przeszli do spokojniejszej, bardziej kreatywnej aktywności. Każdy uczestnik otrzymał papierową maskę do pomalowania.
Zadanie polegało na przedstawieniu dwóch perspektyw na maskach: jak widzą siebie i jak myślą, że widzą ich inni. Ta część warsztatów była uspokajająca i sprzyjała refleksji. Uczestnicy skupili się na artystycznym wyrażeniu swoich emocji i samoświadomości.
Po zakończeniu obu części warsztatów uczestnicy mieli czas na refleksję i podzielenie się swoimi przemyśleniami na temat zajęć.
Informacje zwrotne od uczestniczących osób były bardzo pozytywne. Docenili możliwość fizycznego uwolnienia swoich emocji poprzez rzucanie gliną, a następnie zaangażowanie się w spokojną, refleksyjną aktywność malowania masek.
Wielu uczestników podkreślało, że ten format pozwolił im lepiej zrozumieć swoje emocje i obraz siebie, a także to, jak są postrzegani przez innych.
Warsztaty pokazały, że połączenie aktywności fizycznej z kreatywną pracą artystyczną może być skutecznym narzędziem w pracy z młodzieżą nad kwestiami emocjonalnymi. Uwolnienie napięcia poprzez działanie fizyczne, po którym następuje spokojna praca artystyczna, sprzyja refleksji i relaksacji. Kontynuowanie takich działań może korzystnie wpłynąć na rozwój emocjonalny i samoświadomość młodych ludzi.
Warsztaty emocjonalne z młodzieżą, obejmujące rzucanie gliną i malowanie papierowych masek, mogą okazać się skuteczne. Połączenie dynamicznej aktywności i uspokajającej pracy artystycznej może stworzyć przestrzeń do głębszego zrozumienia siebie i swoich emocji. Warsztaty te mogą być cennym elementem programów edukacyjnych i terapeutycznych dla młodzieży.
Podczas naszych warsztatów dotyczących świadomości emocjonalnej, w których wykorzystujemy sztukę jako narzędzie terapeutyczne, chcieliśmy pomóc młodym ludziom w radzeniu sobie z emocjami, badaniu postrzegania siebie i łączeniu się ze swoim ciałem poprzez różne ekspresyjne działania poprzez dostarczenie pracownikom młodzieżowym odpowiednich narzędzi. Warsztaty obejmowały trzy główne segmenty: rzucanie gliną, malowanie papierowych masek oraz sesję zatytułowaną "Połącz się ze swoim ciałem - terapia sztuką poprzez ruch".
Segment 1: Uwalnianie emocji poprzez rzucanie gliną
Warsztaty rozpoczęły się od wysokoenergetycznej aktywności, podczas której uczestnicy rzucali gliną o wyznaczone powierzchnie. Zapewniło to fizyczne ujście dla ich emocji.
Ta energiczna i wyzwalająca aktywność pozwoliła młodzieży skutecznie rozładować napięcie emocjonalne, tworząc poczucie ulgi i katharsis.
Segment 2: Połącz się ze swoim ciałem - Terapia sztuką poprzez ruch
Ostatnia część warsztatów obejmowała sesję arteterapii skoncentrowaną na ruchu. Uczestnicy zaangażowali się w kierowane ćwiczenia fizyczne mające na celu wspieranie głębszego połączenia z ich odczuciami cielesnymi i emocjami.
Aktywność ta kładła nacisk na uważność i wyrażanie emocji poprzez ruchy ciała, pomagając uczestnikom stać się bardziej dostrojonymi do swoich stanów fizycznych i emocjonalnych.
Segment 3: Wyrażanie siebie poprzez malowanie papierowych masek
Po rzucaniu gliną atmosfera zmieniła się w spokojniejszy, refleksyjny nastrój, gdy uczestnicy malowali papierowe maski.
Każdy uczestnik przedstawiał dwa aspekty na swoich maskach: swój pogląd na siebie i to, jak jego zdaniem postrzegają go inni. Ćwiczenie to zachęcało do introspekcji i artystycznej ekspresji.
Segment ten pozwolił uczestnikom ukierunkować swoją kreatywność i zastanowić się nad własną tożsamością i postrzeganiem społecznym.
Warsztaty podkreśliły skuteczność integracji aktywności fizycznej, sztuk kreatywnych i terapii ruchem w celu rozwiązania problemów emocjonalnych wśród młodych ludzi. Połączenie tych działań ułatwiło ekspresję emocjonalną, autorefleksję i świadomość ciała, przyczyniając się do holistycznego podejścia do dobrostanu emocjonalnego. Regularne wdrażanie takich warsztatów może wspierać emocjonalny i psychologiczny rozwój młodzieży.
Warsztaty emocjonalne dla młodzieży, które mogą obejmować rzucanie gliną, malowanie papierowych masek i arteterapię poprzez ruch, mogą być udane i dobrze przyjęte. Połączenie intensywnej aktywności fizycznej, twórczej ekspresji i uważnego ruchu może zapewnić kompleksowe podejście do zrozumienia i zarządzania emocjami. Warsztaty te stanowią cenne uzupełnienie programów edukacyjnych i terapeutycznych, promując odporność emocjonalną i samoświadomość wśród młodych ludzi.
W ramach naszego projektu, który wykorzystuje sztukę jako narzędzie terapeutyczne, przeprowadziliśmy warsztaty mające na celu pomoc studentom uniwersytetu w uwolnieniu napięcia emocjonalnego i lepszym zrozumieniu siebie oraz tego, jak są postrzegani przez innych. Warsztaty składały się z dwóch głównych działań: malowania autoportretów na papierze i sesji arteterapii poprzez ruch.
Część 1: Malowanie autoportretów na papierze Warsztaty rozpoczęły się od ćwiczenia, które pozwoliło uczestnikom wyrazić swoje postrzeganie siebie i to, jak ich zdaniem są postrzegani przez innych poprzez malowanie autoportretów na papierze.
Dodatkowo uczestnicy byli zachęcani do przedstawiania swoich emocji na papierze w ekspresyjny sposób.
Ta część warsztatów była uspokajająca i introspektywna. Uczestnicy skupili się na artystycznym wyrażaniu swoich emocji i samoświadomości, badając zarówno swój własny pogląd, jak i postrzeganie z zewnątrz.
Część 2: Połącz się ze swoim ciałem - arteterapia poprzez ruch Druga część warsztatów obejmowała sesję arteterapii skoncentrowaną na ruchu. Uczestnicy zaangażowali się w kierowane ćwiczenia fizyczne mające na celu wspieranie głębszego połączenia z ich odczuciami cielesnymi i emocjami.
Aktywność ta kładła nacisk na uważność i wyrażanie emocji poprzez ruchy ciała, pomagając uczestnikom stać się bardziej dostrojonymi do swoich stanów fizycznych i emocjonalnych.
Po zakończeniu obu części warsztatów uczestnicy mieli czas na refleksję i podzielenie się swoimi przemyśleniami na temat zajęć.
Informacje zwrotne od uczestników były bardzo pozytywne. Docenili możliwość wyrażenia swoich emocji i postrzegania siebie poprzez malowanie, a następnie zaangażowania się w uważną, refleksyjną aktywność poprzez ruch.
Wielu uczestników podkreślało, że ten format pozwolił im lepiej zrozumieć swoje emocje, obraz siebie i wzajemne oddziaływanie między ich odczuciami fizycznymi a emocjami.
Warsztaty pokazały, że połączenie kreatywnej pracy artystycznej z aktywnością fizyczną może być skutecznym narzędziem wukorzystywanym w pracy z uczniami nad kwestiami emocjonalnymi. Wyrażanie emocji poprzez sztukę, a następnie uważny ruch sprzyja refleksji i relaksacji. Kontynuowanie takich działań może korzystnie wpłynąć na rozwój emocjonalny i samoświadomość studentów.
Warsztaty emocjonalne obejmujące malowanie autoportretów i arteterapię poprzez ruch, mogą okazać się skuteczne i zostać dobrze przyjęte. Połączenie introspektywnej ekspresji artystycznej i uważnej aktywności fizycznej stworzyło przestrzeń do głębszego zrozumienia siebie i swoich emocji. Warsztaty te mogą być cennym elementem programów edukacyjnych i terapeutycznych dla studentów.
Maja miała przyjemność poprowadzić warsztaty arteterapii dla studentów z swojego wydziału w ramach działań organizowanych przez Stowarzyszenie OPEN SOUL. Celem sesji było wprowadzenie uczestników w tematykę arteterapii oraz stworzenie przestrzeni do twórczego wyrażania emocji.
Na początku warsztatów zapoznałam uczestników z podstawami arteterapii. Wyjaśniłam, czym jest, jaki ma cel i w jaki sposób może pomóc w radzeniu sobie z emocjami i stresem. Omówiłam również, dlaczego sztuka jest tak skutecznym narzędziem wspierającym dobrostan psychiczny.
W drugiej części warsztatów zachęciłam uczestników do wyrażania swoich emocji poprzez malowanie. Udostępniłam różnorodne materiały plastyczne, aby każdy mógł wybrać medium, które najbardziej mu odpowiada. Uczestnicy stworzyli unikalne prace, a sam proces pozwolił im zatrzymać się, zastanowić i nawiązać kontakt ze swoimi uczuciami.
Po sesji malowania odbyła się dyskusja, podczas której uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami na temat warsztatów. Mówili o tym, jak sztuka pomogła im spojrzeć na swoje emocje z nowej perspektywy. Ta część warsztatów była szczególnie wartościowa, ponieważ sprzyjała budowaniu zaufania i otwartości w grupie.
Warsztaty zostały bardzo dobrze przyjęte – uczestnicy docenili możliwość zaangażowania się w twórczą pracę oraz poznania nowego sposobu radzenia sobie z emocjami. Było to satysfakcjonujące doświadczenie dla wszystkich zaangażowanych i podkreśliło, jak ważne jest posiadanie bezpiecznej przestrzeni do wyrażania siebie i budowania relacji.
Dnia 17 listopada odbyły się warsztaty artystyczne zatytułowane "ART. THERAPY", zorganizowane w ramach projektu CREATYIOK na Cyprze. W warsztatach uczestniczyło 10 osób, a rozpoczęły się one krótką aktywnością integracyjną, mającą na celu nawiązanie więzi między członkami grupy.
Uczestnicy rozpoczęli od odrysowywania i rysowania konturów swoich twarzy na indywidualnych kartkach papieru. Następnie kartki te były wymieniane między członkami grupy podczas odtwarzania muzyki. Gdy muzyka się zatrzymywała, uczestnicy dodawali szczegóły twarzy do rysunków, inspirując się osobą, której imię było zapisane na otrzymanej kartce.
Główną aktywnością dnia była "Aktywność Maski", skoncentrowana na autoekspresji i autorefleksji. Uczestnicy otrzymali puste maski i mieli za zadanie wizualnie przedstawić dwie perspektywy:
Ta aktywność wykorzystała metaforę masek do eksplorowania różnych aspektów tożsamości. Maski stanowiły potężny symbol, który poruszył uczestników i wywołał głębokie emocjonalne reakcje. Dzięki temu procesowi uczestnicy mogli wyrazić myśli i uczucia, które wcześniej trudno było im artykułować.
Warsztat sprzyjał głębokiej refleksji, pomagając uczestnikom zagłębić się w swoje emocje i wnętrze. Podkreślono koncepcję, że każdy z nas nosi "maski" – widoczne lub niewidoczne – które reprezentują różne aspekty naszej osobowości. Celem sesji było pogłębienie samopoznania oraz promowanie większej akceptacji siebie.
To twórcze i introspektywne doświadczenie uwydatniło znaczenie akceptowania wszystkich aspektów naszej osoby, rozwijania samoświadomości i celebrowania indywidualności.